Wat betekent het om een woord te verwerven? Moet een kind een plaatje juist kunnen benoemen, of gaat het om meer? En welke technieken kan de kleuteronderwijzer gebruiken om een woord te verklaren?
Een woord leren is meer dan een plaatje benoemen
In dit schema vind je wat het inhoudt om 'moeras' te leren.
/mur'As/ het moeras, moerassen De vorm |
De kleuter leert de klankvorm van het woord, maar ook de morfosyntactische eigenschappen. |
Referentiële betekenis |
De kleuter verbindt het woord met een concrete plek of een afbeelding. |
Een moeras is een plaats met veel ondiep water.
Conceptuele betekenis |
De kleuter bouwt een concept van wat een moeras nu eigenlijk is. |
Bij een moeras zijn muggen. Je hebt laarzen nodig voor het moeras. Het moeras is gevaarlijk. Een moeras is een soort van landschap, net zoals een bos of een wei.
Semantisch netwerk |
De kleuter legt betekenisrelaties met andere woorden. |
Dit verwervingsproces voltrekt zich niet in één keer. Telkens wanneer de kleuter dit woord tegenkomt, zal hij zijn kennis van de vorm- en betekenisaspecten verfijnen.
Vijf technieken om woorden te verklaren
Definitie | Voorbeelden | |
---|---|---|
Uitbeelden/tonen | De leerkracht gebruikt visuele ondersteuning zoals een prent, of gebaren. |
|
Analyseren | De leerkracht daagt de kleuters uit om te analyseren hoe woorden zich tot elkaar verhouden door te vergelijken en te contrasteren, door aandacht te schenken aan meervoudige betekenissen, door synoniemen en antoniemen te noemen. |
|
Definiëren | De leerkracht geeft een expliciete definitie of uitleg bij het woord in de context waarin het verschijnt. |
|
Contextualiseren | De leerkracht brengt de kinderen ertoe om het woord te gebruiken in andere contexten dan waarin ze het geleerd hebben. |
|
Klankstudie | Het doelwoord wordt gebruikt bij de training van het fonologisch bewustzijn en letterkennis, of in schrijfopdrachten. Ook het doelwoord langzaam en duidelijk uitspreken is een vorm van klankstudie. |
|