vooruitgangsbalk

Praktijk-wijzer & oefeningen

(1) Lat – Een voorbeeld van onderzoekend leren

scherm6

3. Uitvoeringsfase

3. Op onderzoek!
3. Voer uit!

Onderzoeksvaardigheden:
Plannen
Onderzoeken
Onderzoeksresultaten vastleggen

Van zodra de leerlingen de onderzoeksvraag duidelijk afgebakend hebben, hypotheses hebben opgesteld en een onderzoeksopzet hebben afgesproken, zijn ze klaar om de onderzoeksdata te verzamelen door middel van een experiment. Ze moeten dus de reactietijd meten in drie condities:

Meteen kan ook nagegaan worden of er een verschil is in reactietijd tussen jongens en meisjes. Daarvoor zullen de kinderen hun persoonlijke reactietijden moeten meten en dan met elkaar vergelijken. Het is handig als er hiervoor een Excel tabel wordt gemaakt waarop elke proefpersoon de resultaten kan noteren. Uiteraard kan hier ook een grafiek van gemaakt worden.

Voorbeeld van bekomen resultaten:

scherm6-1

Om de ‘afstand’ om te zetten in ‘reactietijd’ kan volgende formule gebruikt worden:

scherm6-3

Wanneer de meetlat bijvoorbeeld 15 cm valt alvorens ze gevangen wordt, dan is de reactietijd = 0,18 seconden (18 milliseconden). Uiteraard moeten kinderen deze formule niet kennen, maar de leerkracht kan deze formule wel in een Excel bestand invoeren. Leerlingen hoeven dan maar de afstand in te voeren om de reactietijd te weten te komen.

scherm6-2
vooruitgangsbalk-volgend
Volgende fase: Herstructureringsfase