In deze review gingen we op zoek naar wetenschappelijk onderzoek over het antwoord op de vraag hoe bij toekomstige leraren geschiedenis secundair onderwijs een op diversiteit gerichte houding kan worden aangeleerd die het geschiedenisonderwijs zinvol, haalbaar en leerbaar maakt voor leerlingen van etnisch-culturele minderheidsgroepen. We beperkten ons tot studies in het Engels en het Nederlands vanaf het jaar 2000. We vonden er slechts vier. Dat is enigszins verrassend gezien het maatschappelijk belang van de thematiek. De onderzoekers richtten zich daarbij voornamelijk op de evolutie in diversiteitshouding én de visie op het geschiedenisonderwijs bij aspirant-leerkrachten.
Literatuurlijst van de opgenomen studies
onderzoek | verbonden aan | soort onderzoek | methode | participanten* |
---|---|---|---|---|
Harris & Clarke (2011) Cambridge Journal of Education peer-reviewed |
Universiteit Southampton (GB) | kwalitatief actieonderzoek duur: 3 schooljaren |
vragenlijsten interviews | 17 aspirant-leerkrachten master geschiedenis tijdens stage |
Virta (2009) Intercultural Education peer-reviewed |
Universiteit Turku (FIN) | kwalitatief duur: 9 maanden |
vragenlijsten interviews essay portfolio | 22 aspirant-leerkrachten master geschiedenis tijdens stage |
Wagemakers & Patist (2012) Kleio | Hogeschool Utrecht (NL) | kwantitatief duur: 2 schooljaren |
casussen | 207 aspirant-leerkrachten bachelor geschiedenis bij lesvoorbereiding |
Klein (2010) Curriculum Inquiry peer-reviewed |
Universiteit Leiden (NL) | kwalitatief duur: moment-opname |
interviews met behulp van stellingen en een casus | 5 leerkrachten in multi-culturele klassen, waarvan één beginnende leerkracht |
Harris, R., & Clarke, G. (2011). Embracing diversity in the history curriculum: a study of the challenges facing trainee teachers. Cambridge Journal of Education, 41(2), 159-175.
Virta, A. (2009). Learning to teach history in culturally diverse classrooms. Intercultural Education, 20(4), 285-297.
Wagemakers, B., Patist, J. (2012). ‘Hé, die les gaat over mij!!!!’ Multiperspectiviteit in de geschiedenis(les). Kleio. Tijdschrift van de verenging van docenten in geschiedenis en staatsinrichting in Nederland, 53, 50-54.
Klein, S.R.E. (2010). Teaching History in the Netherlands: Teachers’ Experiences of a Plurality of Perspectives. Curriculum Inquiry, 40(5), 614-634.